Wednesday 26 February 2014

Ohhh Pak Cik Karipap..

Assalamulaikum.

Karipap. Manusia ni ibarat karipap. Dalam dunia ni ada macam-macam karipap. Karipap kentang, karipap sardin, karipap keladi dan macam-macam lagi laa. Hah. Tak lupa jugak, karipap biasa and karipap pusing. Senang cerita, macam-macam karipap laa dalam dunia ni. Macam tuu jugak manusia. Humans.

Basically, dari segi luaran nya, semua karipap ni sama je bentuk dia (kecuali laa karipap pusing.mungkin lain sikit dari karipap biasa). Kita boleh kategori kan semua karipap ni mengikut inti dia. Tapi bila semua karipap-karipap ni da bercampur-aduk, orang yang buat karipap tuu pun boleh confius nak asing kan karipap tuu balik macam mana kan?? Kalau nak makan pun, kita pun redha je laa dengan inti apa yang kita dapat. Betul kan, u'olls??


Macam tuu laa jugak dengan manusia. Manusia ni semua nya sama je kalau tengok dari luaran. Ada mata, hidung and semua laa. Tapi kita tak pernah tau apa ada dalam hati seseorang kan?? Walaupun dari luar someone tuu nampak happy je, tapi mungkin dia tengah sedih dalam hati. Atau mungkin tengah stress fikirkan pasal permohonan UPU, matriks and KEPUTUSAN SPM yang bakal release tak lama lagi (aku ni macam cakap dengan cermin je. hehe). Tak de siapa yang tau selain Maha Pencipta.

So, memandangkan kita ni semua ibarat karipap yang sama je dari segi luaran, jangan laa kita sibuk dok mengata dan memburukkan inti yang lain. Sebab mungkin jugak inti yang lain tuu adalah inti kepunyaan saudara or kawan rapat kita sendiri. Mungkin jugak inti karipap yang kita dok kutuk-kutuk selalu tuu akan menjadi kegemaran kita suatu hari nanti. Got it??


mungkin jugak inti yang kita dok ngutuk-ngutuk dan benci-benci tuu sebenarnya kawan rapat or mak bapak kita sendiri (this is even worse. more than worse i could say).

so, renung-renung kan lahh.

Baca, fahami dan hayati maksud nya.

Adios.
Assalamualaikum.


2 comments:

  1. Replies
    1. Haha!! Lol syida. Pi cari karipap sendiri kang kempunan pulakk. :P

      Delete