Sunday 22 February 2015

keputusan hidup

tau tak keputusan apa yg paling susah untuk dibuat dalam hidup?

mesti lah keputusan untuk kehidupan kau.

contohnya nak apply universiti mana, COUSE APA..

hah. dan itulah yang aku hadapi skrg. punya lah payah nak pikir sampai cuti CNY ni aku habeskan masa depan laptop je, pikir pasal permohonan upu. nak short-list course lagi. payah weyhh sebenarnya. lagi-lagi kalau spesies yang macam aku ni. dah laa takde cita-cita. hidup ikut flow jee.

tapi kalau hidup ikut flow jee pun, tak semestinya kau kau tak perlu pikir tau. at least da kena pikir arah tujuan hidup kau tuu ke arah apa. subjek apa yang paling minat. kerja apa yang kau sanggup buat. kau suka persekitaran kerja yang macam mana. sebab at the end, kau sendiri yang kena survive dengan degree yang kau pegang tuu.

so even kau spesies yang macam aku (follow the flow), kau tetap kena aim something yang kau betul-betul minat. start dari subjek yang belajar sampailah cara kerja yang kau suka.

kalau macam aku, aku rasa subjek yang setakat ni konsisten. physics kot. selain daripada maths laa. and aku jenis manusia yang tak suka serabut-serabut. tak suka panas. suka benda organise depan mata. kurang dari segi interaksi dengan orang lain.

so, at last, aku decide to go on biomedical science. tuu pilihan pertama laa. second, farmasi. sebab aku rasa kerja dia menarik. tengok list subjek pun boleh tahan jugak. and third would be engineering. specifically on aeronautik laa. sebab aku suka kapal terbang. aku rasa nak explore lagi tentang kapal terbang.

kalau ada rezeki kat mana-mana, doa-doa lah dapat. da penat da aku penat and mengisi borang upu jadah bagai ni. tapi aku harap-harap sangat course yang aku dapat nanti, betul-betul sesuai dengan jiwa aku. supaya nanti aku tak rasa menyesal and berat masa belajar and importantly masa kerja nanti. sebab kerja, kita tak tau sampai bila kan. mungkin sampai tua. so, harap-harap lah dapat something yang betul-betul suits dengan jiwa aku. insya allah



ni selingan je ni. tergelak-gelak aku sorang-sorang dalam bilik masa pikir pasal upu.
ni smua gara-gara lawak-lawak diaorg ni. haha

adios

No comments:

Post a Comment